Jesteś tutaj
Home > Biznes & Technologie > Odkrywamy Polskie Marki. Rozmowa ze Sławomirem Stańczukiem – kreatorem i współtwórcą Fundacji Polska Marka.

Odkrywamy Polskie Marki. Rozmowa ze Sławomirem Stańczukiem – kreatorem i współtwórcą Fundacji Polska Marka.

Polska Marka portal Południowa Polska

Coraz więcej Polaków podczas zakupów sięga po rodzime produkty, co potwierdzają liczne badania biorące pod lupę zachowania konsumenckie. Trend związany z patriotyzmem gospodarczym staje się coraz bardziej popularny – polskie produkty znikają z półek znacznie szybciej. W odpowiedzi na zmieniające się kryteria związane z wyborami konsumentów, a także wobec idei patriotyzmu gospodarczego powstała Fundacja Polska Marka. Jej Prezes Zarządu, Sławomir Stańczuk opowie nam więcej o ideach towarzyszących działalności Fundacji, jej misji, a także o inicjatywach podejmowanych w ramach tych działań.

Co właściwie było przyczyną powstania Fundacji Polska Marka?

Z roku na rok zakupom towarzyszy coraz większy wybór produktów bądź usług dostępnych na rynku. To oznacza wzrost konkurencyjności dóbr znajdujących się rękach zarówno polskich, jak i zagranicznych koncernów. Liczne badania potwierdzają, że w ich wyborze konsumenci zaczęli się kierować nie tylko jakością czy ceną, ale również miejscem pochodzenia danego produktu. Coraz więcej mówi się też o patriotyzmie gospodarczym. Temat jest aktualnie na tyle głośny, że coraz więcej Polaków poszukuje dóbr właśnie pod polską marką. Niestety, polskie produkty dostępne na rynku często kryją się pod obco brzmiącą nazwą, bądź mimo polskiej nazwy są własnością firmy o zagranicznym kapitale, stąd trudno rozróżnić które z nich to rzeczywiście rodzime dobra, a które nie. Przedsiębiorstwa często nie eksponują też miejsca pochodzenia produktu, co powoduje dodatkowe utrudnienie dla tych klientów, dla których aspekt ten jest nad wyraz istotny. Dlatego wraz z Markiem Melaniukiem, moim serdecznym przyjacielem i właścicielem agencji brandingowej +Brand postanowiliśmy sprostać obecnym oczekiwaniom klientów i ułatwić im odszukanie naszych polskich, rodzimych dóbr.

Na obecną chwilę na polskim rynku działa już kilka aplikacji, zrzeszających polskie marki, które ułatwiają proces poszukiwań zgodny z ideą wybierania polskich produktów. Jest to pewne rozwiązanie. Czy to, proponowane przez Was również opiera się na podobnym schemacie, czyli zgromadzenia wszystkich polskich firm w jednym miejscu?

Pomysł twórców tych aplikacji jest bardzo dobry, jednak nie u każdej grupy wiekowej się on sprawdzi. Młodzi chętniej korzystają ze smartphonów, a użytkowanie aplikacji tego typu jest dla nich intuicyjne. Sytuacja wygląda trochę inaczej u seniorów. Mimo, że coraz bardziej się przekonują do nowych technologii ucząc się obsługi telefonów komórkowych czy korzystania z aplikacji, to wciąż istnieje grupa, którą to przerasta. Misją Polskiej Marki jest umożliwić dotarcie do polskich marek w jednakowy sposób dla każdej z grup wiekowych. Do realizacji tego celu przygotowaliśmy wspólnie projekt loga Polskiej Marki, który poprzez umieszczenie go na etykiecie zakomunikuje konsumentowi o miejscu pochodzenia danego dobra. Atutem loga Polskiej Marki jest z całą pewnością biało-czerwona kolorystyka, która wyraźnie się odznacza na tle większości produktów, nie pozostaje niezauważona.

Wszystko sprowadza się do problemu, który dotyka konsumentów borykających się na co dzień z poszukiwaniami polskich marek podczas zakupów. Rozumiem, że działania prowadzone przez Fundację Polska Marka są związane nie tyle co z nabywcami, ale z firmami oferującymi te produkty – bo to do nich należy zadanie zakomunikowania o polskim pochodzeniu marki. Wobec tego co jeszcze należy do działań Fundacji i do kogo głównie są one kierowane?

Dokładnie, żeby konsument mógł odszukać produkty kryjące się pod polską marką, musi wcześniej zostać to zakomunikowane przez producenta. Dlatego działania, które podejmujemy przez naszą Fundację są skierowane do przedsiębiorców zarówno małych, średnich jak i dużych firm – polskich oczywiście. Związane są ściśle z promocją rodzimych produktów czy usług i ich wyróżnieniu na rynku wśród firm o zagranicznym kapitale. Dzięki temu zwiększa się ich rozpoznawalność w oczach klientów oraz sprzedaż w kraju i na świecie. Niektóre firmy całą swoją strategię marketingową budują właśnie na ekspozycji miejsca pochodzenia produktów. Nie bez powodu, ponieważ polskie produkty kojarzone są z dobrą jakością i solidnym wykonaniem. My podajemy tę strategię na tacy, proponując szereg rozwiązań mających na celu wzrost rozpoznawalności i sprzedaży polskich marek. Dlatego firmy o polskim kapitale mogą ubiegać się o Certyfikat Polskiej Marki, w ramach którego zostanie im udostępnione logo, o którym wspomniałem wcześniej, do wykorzystania na etykietach, bannerach, stronach internetowych, funpage’ach, materiałach promocyjnych, samochodach dostawczych itd. Dodatkowo posiadaczom Certyfikatu zapewniamy szereg innych działań mających na celu promocję i wyróżnienie ich firmy na rynku. Takie działania są korzystne zarówno dla przedsiębiorców jak i konsumentów. Są również istotne poprzez wzgląd na poprawę sytuacji gospodarczej w Polsce. Pieniądze wydane w kraju, w kraju pozostają.

Wspomniałeś o Certyfikacie, dzięki któremu można zyskać praktycznie całą strategię pozwalającą wyróżnić swoją markę. Jakie są kryteria przyznania takiego odznaczenia?

Razem z drugim fundatorem staraliśmy się jak najbardziej precyzyjnie określić kryteria przyznania Certyfikatu Polskiej Marki. Doszliśmy też do wniosku, że będą one dosyć restrykcyjne, żeby konsument wybierając właśnie tę markę miał pewność, że kupuje rzeczywiście polski produkt. Dlatego każda firma, mała, średnia czy duża, która jest zarejestrowana i z siedzibą w Polsce, która nie prowadzi działalności na podstawie umowy licencyjnej lub franczyzowej, która zatrudnia minimum 51% pracowników polskiego obywatelstwa oraz w minimum 70% jest własnością polskiego obywatela może taki Certyfikat otrzymać. Jest jeszcze jedno, niespisane kryterium – wizja. Jeżeli przedsiębiorca chcąc się zaangażować w cały ten proces, wie dlaczego to robi i w jakim celu, a podkreślenie polskiego pochodzenia produktu będzie z ich punktu widzenia wartościowe to jest większa szansa, że odniesie sukces. Istotna jest spójność w działaniu, nic nie może dziać się przypadkowo.

Wizja stanowi bardzo ważny element towarzyszący podejmowanym działaniom, określa cel i motywuje. Wizją Fundacji Polska Marka jest odkryć polskie marki i wyróżnić je na rynku, co podkreśliłeś na początku. Czy są podejmowane przez Was dodatkowe działania, dzięki którym wizja ta stanie się rzeczywistością?

Cieszę się, że pojawiło się takie pytanie, ponieważ odpowiedź brzmi: tak. Właśnie trwa Kampania Społeczna “Polska Marka – Masz Pewność”, której ogólnopolski zasięg pozwoli nam dotrzeć do jak największej liczby polskich firm, niezależnie od branży prowadzonej działalności czy wielkości przedsiębiorstwa. Dołączenie się do Kampanii “Polska Marka – Masz Pewność” to promocja swojej firmy, idei patriotyzmu gospodarczego, wzmocnienie pozytywnych emocji związanych z firmami współpracującymi a także możliwość udziału w Konkursie, a więc możliwość wygrania puli nagród o łącznej wartości 17 500 tysięcy złotych. Uważam jednak nagrody te jako wartość dodaną do korzyści, jakie czekają na uczestnika w trakcie trwania Konkursu.

Zazwyczaj udział w konkursach ma jasno określony cel – wygrać nagrodę główną. Z tego co rozumiem, w tym przypadku jest inaczej?

Tak naprawdę w tym Konkursie każdy uczestnik może wiele zyskać. Umożliwia to forma, w jakiej się on odbywa.

To znaczy? Jaka?

Każdy przedsiębiorca uczestniczący w Konkursie ma za zadanie wykonać zdjęcie z szablonem konkursowym uzupełnionym o treść związaną z najważniejszą wartością z perspektywy działalności jego firmy. Na szablonie znajduje się początek zdania: “Masz pewność, że…”, które należy dokończyć zgodnie z tym, co jest dla nas, jako przedsiębiorców istotne. Kolejnym krokiem jest udostępnienie go w mediach społecznościowych i zbieranie tak zwanych “lajków” i udostępnień. Działania prowadzone na przestrzeni social mediów w bardzo szybki sposób mogą zwiększyć zasięg oraz są doskonałym narzędziem promocji. Oba te aspekty mają znaczący wpływ na rozpoznawalność marki na rynku. Konkurs też można nazwać mianem pretekstu, pod którym kryją się działania marketingowe ale jest też świetną zabawą. Dlatego wszystkich zainteresowanych udziałem w Konkursie zapraszam na stronę Kampanii “Polska Marka – Masz Pewność”: www.maszpewnosc.polskamarka.org. Tam, w zakładce “wyślij zdjęcie” znajduje się formularz zgłoszeniowy. Drodzy przedsiębiorcy, dołączcie do Kampanii i pozwólcie odkryć swoje marki!

Wywiad przeprowadziła: Weronika Krysa

Podobne artykuły

Dodaj komentarz

Top
%d bloggers like this: