Jesteś tutaj
Home > Zdrowie & Smaki > Nowalijki

Nowalijki

Nowalijki Południowa Polska

Po zimie z utęsknieniem czekamy na wiosnę i stragany pełne świeżych warzyw i owoców. Choć wiele z nich jest dostępnych przez cały rok to zazwyczaj nie zachwycają smakiem, a zapachu nie mają prawie wcale. Gdy pojawiają się świeżutkie zieleniny, rzodkiewki czy pomidory kuszą nas mocno i nie sposób przejść obok nich obojętnie. Czy jednak te pierwsze w sezonie warzywa są zdrowe i bezpieczne? Niestety nie do końca.

Co się kryje w nowalijkach?

Te młodziutkie warzywa hodowane są w szklarniach lub foliowych tunelach przy niskim natężeniu światła słonecznego i niestety najczęściej z udziałem dużych ilości nawozów sztucznych, które zawierają związki azotu. Co za tym idzie, uprawy te gromadzą sporą ilość azotanów i azotynów, szczególnie w korzeniach i liściach. Związki te mogą być szczególnie szkodliwe dla dzieci, a tworzące się w organizmie nitrozoaminy podejrzewane są o właściwości rakotwórcze.

Czy nowalijki w ogóle warto jeść?

Nie ma konieczności z nich rezygnować, jednak trzeba zachować umiar. Sałatka z młodych ogórków czy barszczyk ze świeżej botwinki na pewno dostarczy nam cennych witamin i minerałów, ale spożywane w nadmiarze mogę odbić się negatywnie na zdrowiu. Wczesną wiosną nowalijki powinny być jedynie uzupełnieniem mrożonek i zeszłorocznych jarzyn, chyba, że korzystamy z własnej uprawy lub mamy zaufanego rolnika.
Jakie warzywa wybierać?
Kupując młode jarzyny warto kierować się kilkoma wskazówkami:
wybierajmy te, które gromadzą najmniej azotanów – głównie ogórki i pomidory, natomiast rzadziej kupujmy rzodkiewki, szpinak, szczypiorek, warzywa kapustne i zielone sałaty
sięgajmy po małe warzywa, te zbyt przerośnięte raczej są mocno wspomagane nawozami
wybierajmy te świeże, soczyste, bez przebarwień i zwiędłych liści

Jak postępować z młodymi warzywami?

przed zjedzeniem musimy je bardzo dokładnie umyć, a najlepiej namoczyć, gdyż azotany i azotyny rozpuszczają się w wodzie
warzywa korzeniowe należy obrać ze skórki i odciąć z nich górną część korzenia, gdyż tam kryje się najwięcej toksyn (w przypadku kapusty wykrawamy głąb i usuwamy grubsze liście)
jeśli przechowujemy nowalijki w lodówce trzymajmy je luzem, z dostępem do tlenu (nie chowajmy do plastikowych torebek) – wilgoć sprzyja przemianie azotynów w rakotwórcze nitrozoaminy

Zatem jedzmy duże ilości warzyw, jednak nowalijki włączajmy do diety ostrożnie i w małych ilościach. Są one uboższe w składniki odżywcze niż warzyw gruntowe, dlatego warto poczekać na pełnię jarzynowego sezonu aby bez wyrzutów sumienia zajadać się bardziej wartościowymi pysznościami.

Justyna Kłeczek

 

Reklama



Justyna Kłeczek
Jak nie gotuje, to robi zdjęcia. Kiedy nie robi zdjęć to pisze i prowadzi warsztaty kulinarne. Kocha podróże, dobre jedzenie i śmianie się do łez. Autorka bloga smuklewidelce.pl
http://www.poludniowapolska.pl

Similar Articles

Top