Jesteś tutaj
Home > Styl Życia & Art > Barbie na prezydenta…

Barbie na prezydenta…

Barbie na prezydenta

Lata ’80.  Mam 5 lat… Noszę długie kucyki, falbaniastą spódnicę „ Made by mama” i sławetne ćwiczki. A może kreślę już niezdarne szlaczki w zeszycie? Popołudnie, jedno z wielu, w życiu małej dziewczynki. A raczej niezwykłe!!! Spełnia się moje marzenie. Marzenie dziewczynki o Niej…
Z rodzicami przekraczam próg „ Pewex’u” by drogą kupna nabyć  idealną lalkę. Barbie. Ma talię osy i nogi, że hoho. Wydatna, tam i tu,  obcasy, koszyczek akcesoriów do upiększania ( nie wiem po co? Przecież taka perfekcyjna była). Towarzyszką życia została ta cudna lalka. Nawet, gdy jej czar pękł niczym bańka mydlana po pierwszym prysznicu. Gdy blond pukle namydlone szamponem wątpliwej jakości zamieniły się w okropną szczecinę ( sic!). Dziś, z perspektywy czasu, stwierdzam, że firma produkująca te cudeńka, wpajała małym dziewczynkom nieosiągalny ideał piękna. Przez wiele lat Barbie ze swoją fenomenalną i bardzo proporcjonalną figurą, nie oddawały otaczającej dzieci rzeczywistości. Ba! Doprowadzały do niemałych kompleksów.


Z biegiem lat Mattel dokonała rewolucji – a może był to bardziej chwyt marketingowy? Na rynku pojawiły się lalki „ size plus”, Afroamerykanki czy Barbie na wózkach inwalidzkich. Ale zostawiam dziś „ opakowanie”, długie nogi i landrynkowe stroje Jej Mości! Dziś pod lupę biorę serię – „ Barbie możesz być kim chcesz” , która wpisuje się w projekt realizowany wspólnie z organizacją She should run *. Lalki z najnowszej serii inspirują przyszłe liderki. Mają pomóc dziewczynkom uwierzyć w siebie i własne możliwości, udowodnić, że nie ma profesji przeznaczonej wyłącznie dla mężczyzn. Pokazują, że każda dziewczynka/kobieta może być kim chce, ale by aspirować do stanowisk, tych najwyższych, musi dorastać wśród odpowiednich wzorców.Lalki z najnowszej serii są odpowiedzią na badania sondażowe ** przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych.  Ich wyniki pokazały, że 40 % dziewczynek marzy by zostać liderkami, politykami, dyrektorkami i piastowaniu najwyższych  szczebli w państwie.
Podobne badanie *** producent lalek zlecił  przeprowadzić również w Polsce. Niestety, wśród najmłodszych respondentek parcie na karierę było znikome.O czym świadczy tylko niecały 1% odpowiedzi wskazujących na zainteresowanie byciem prezydentem czy bizneswoman. Wniosek? nasuwa się jeden- kraj, w którym na wysokich stanowiskach wciąż brakuje liderek, nie ułatwia też zrozumienia małym dziewczynkom że bez względu na płeć mogą być kim tylko zechcą.
* She Should Run- amerykańska organizacja niepartyjna www.. www.SheShouldRun.org . Projekt tworzony z firmą Mattel  ma na celu motywować dziewczynki do ubiegania się w przyszłości o kierownicze stanowiska i promować wśród nich postawy przywódcze.
** Badanie Girls Scout Research Institute, USA, 2016
*** Badanie „Barbie Możesz być, kim chcesz”, IPSOS, Warszawa, Czerwiec 2016
Idalia Stochla


Idalia Stochla
Socjolog z wykształcenia, prywatnie mama 2 dzieci. Pisze z pasją, o pasji… Nie tylko tej kobiecej
www.imperiumsukcesu.pl
e-mail: imperiumsukcesu@op.pl

Reklama



Reklama



Podobne artykuły

Top
%d bloggers like this: